כניסת משתמשים לאתר

זכור אותי במחשב זה שכחת סיסמה?
גן פרטי גן עירוני
סגור מפה גן פרטי מנוי גן פרטי מנוי גן פרטי שאינו מנוי גן פרטי שאינו מנוי גן עירוני גן עירוני
פורום - הגננות המקצועי פורום - פסיכולוגיה והתפתחות הילד פורום - מוסיקה ותנועה בגיל הרך פורום - רישיונות לגני ילדים פורום - עיצוב תכנון ומיתוג הגן פורום - המלצות על גנים פורום - פרסום הגנים והמשפחתונים
לוח דרוש/ה מורה לתנועה או למוסיקה לוח דרושה סייעת/גננת לוח מטפלות ובייביסיטר
לוח מפעילי חוגים לוח ספקים לוח מסירה החלפה לוח נדלן של גן לוח יד שניה
מאמרים תכנים לגננות שיווק ופרסום בגן ילדים מכללות לגיל הרך
טפסים להורדה בניית אתר אינטרנט לגן מחירון לאתר אינטרנט תכנים ומידע לגננת מתנות לגני ילדים
Google

מדוע ילדים נושכים?

מדוע ילדים נושכים?

מאת מיכל עזרא, יועצת אישית מרכז אתרוג ותכנית "גן פלוס" לגיל הרך
 

מאמרנו הפעם מגיע בעקבות בעיה המטרידה את כולנו – בעיית הנשיכות – ואין לנו ספק כי הגננות, ההורים של הנושכים וההורים של הננשכים מוטרדים מהתופעה באותה מידה.
 הנשיכות שהילדים נושכים את חבריהם העסיקו מאז ומתמיד (ויש לשער כי יוסיפו להעסיק גם בעתיד) את ההורים ואת המטפלים בילדים במסגרות החינוך. הסימנים הברורים שנשארים על גופם של הילדים גורמים לכך שתופעה זו מטרידה ומעסיקה יותר מכל הבעת כעס ותוקפנות אחרת.

כדי לנסות ולהפחית את התופעה, עלינו להבין מה מקורה.

הנשיכה היא בעצם אמצעי עבור הילד להעביר לנו מסר כלשהו – כל ילד והמסר שלו. בבסיסם של מסרים אלה עומדים 3 גורמים:


 גורם התפתחותי:

הנשיכה היא תופעה נורמלית צפויה ונפוצה בשלבים מסוימים של ההתפתחות, ורוב הילדים עוברים אותם.
הנשיכות הראשונות מופיעות בשלב מתקדם של היניקה ומופנות כלפי האם. המסר המועבר דרכם הוא:"תראו, אני יודע גם ללעוס ולא רק למצוץ!"
הנשיכות מופיעות כאן כאשר התינוק לומד לבצע תנועות לעיסה בנוסף לתנועות המציצה והוא מתחיל לנשוך את שדי אימו.

השלב הבא בו מופיעות הנשיכות הוא השלב בו צומחות השיניים. הנשיכות מתגברות מאד בשלב זה והמסר ברור"צומחות לי שיניים וכואב לי".

מסר נוסף, המתאים לשלב ההתפתחותי בו נמצא הילד, הוא"אני כועס!"
הנשיכה מהווה דרך ביטוי ראשונית וכמעט בלעדית להבעת כעס עד גיל שנה – שנה וחצי בערך, ומגיעה לשיאה בין גיל שנה וחצי לשנתיים וחצי.


קשיי תקשורת :

הילד בגיל זה אינו מדבר עדיין, אך הבנתו טובה והפער בין שני אלה יוצר תסכול אותו פורקים הילדים, במקרים רבים, בנשיכה.
המסר, אם כן, הוא"אני מתוסכל כי אני לא יכול לומר לכם מה אני רוצה".


שליטה בסביבה :

כאשר הנשיכה מעוררת בעקבותיה 'מהומה רבה': כעס רב אצל המבוגרים ו/או בכי מר מפי הילד הננשך, לומד הילד כי:
א.  באמצעות הנשיכה הוא מסוגל לשלוט על הסובבים אותו. במקרה זה המסר הוא"איזה כייף! נתתם לי המון כוח ואני נהנה להשתמש בו".

ב.  הוא יכול להשיג באמצעותה תשומת-לב שחסרה לו. המסר במקרה זה הוא"אני זקוק מאד לתשומת-לבכם ואם לא אקבל אותה בדרך חיובית אנסה להשיגה בדרך השלילית ובלבד שתתייחסו אלי".

הבנת המסר של כל ילד תסייע לנו למצוא את הדרך הנכונה לטיפול.



דרך הטיפול 

לפני שניגש לטיפול יש לברר האם הילד נשך רק פעם – פעמיים או שהנשיכה מהווה אצלו דרך של תגובה קבועה. אם הנשיכה היא חד פעמית, אין כל צורך לפעול, אולם אם הילד נושך פעמים רבות, והתנהגותו מטרידה את הסובבים אותו, יש לטפל בכך בצורה יסודית, כאשר בראש ובראשונה עלינו לבחון מדוע הילד נושך.

כדי לזהות את הסיבה לנשיכות חשוב לשים לב מה קורה, בדרך כלל לפני שהילד נושך, מה עשה אחרי שנשך וכיצד הגיבו הסובבים אותו לנשיכה.

אם הילד נושך כיוון שהמבוגרים הסובבים אותו לא הבהירו בצורה חד-משמעית את איסור הנשיכה, יש לעשות זאת מיד! על ההורים והמטפלות לאסור בעקביות ובתקיפות על הופעה של נשיכה ולספק לילדים דרכי תגובה אחרות.

אם הסיבה לנשיכה היא להכעיס ולעשות 'דווקא', יתכן שאינו מקבל תשומת לב בדרכים אחרות והוא מעוניין לקבל תשומת לב כזו בכל מחיר. במקרה כזה:

א. כפי שאמרנו קודם לכן – האיסור חייב להיות עקבי וחד משמעי, אולם יש להקפיד שתגובתנו תהיה קצרה ככל האפשר. תגובה ארוכה ומוגזמת רק מספקת לילד תשומת-לב ומחזקת את המשך הנשיכות.

ב.  חשוב לעודד את הילד כאשר הוא נמנע מנשיכה או מצליח להביע את כעסו בדרך תוקפנית פחות.

ג.  חשוב לאתר מצבים בהם ניתן להקדיש לילד תשומת-לב ולשבח אותו על מעשיו. כך נספק בצורה חיובית את הצורך שלו בתשומת לב.


התמודדות ההורים עם הנשיכות 

הורים לילדים נושכים מודאגים שמא משהו לא בסדר עם ילדם ואילו הורי הננשכים מזדעזעים למראה ה'שעון' שהופיע על גופו של הילד. לאלה האחרונים ברצוננו לומר- נכון, זה נורא מרגיז לראות שילדכם הוא קורבן לתוקפנותם של אחרים, אך זכרו: נשיכות קורות.

בקשתנו אליכם:

^ השתדלו להגיב בלי רוגז. אם הילד ננשך אין זה דווקא משום שלא השגיחו עליו, אלא משום שהתופעה כל-כך נפוצה ובלתי ניתן למנוע אותה לחלוטין. לפיכך – אין טעם לתקוף את הגננות / מטפלות, הן לא אשמות.

^ הבינו את הגננות כאשר הן נמנעות מלספר לכם מי נשך. אין טעם בכך, שכן הנושך אינו 'פושע' ואינו מפגין בנשיכותיו התנהגות חריגה במיוחד.

^ חשוב שלא תנקטו בדרך של 'חיסול חשבונות' או האשמות כלפי הילד הנושך או הוריו. הורים אלה מודאגים לא פחות מכם.

^ סמכו על הגננות שהן מודעות לבעיה ומטפלות בה!

מקווה שמידע זה ירגיע וימנע אי-נעימויות, ואם לא – אתם תמיד מוזמנים לפנות אלינו.
       



המאמר נכתב ע"י מיכל עזרא, יועצת אישית מרכז אתרוג ותכנית "גן פלוס" לגיל הרך.

מרכז אתרוג




שם משתמש:
כותרת:
תוכן:
שם משתמש נושא התגובה תאריך

כתבות נוספות

הטבה מיוחדת לגננות לכבוד יום המשפחה! לפרטים...

סרטון לצפייה


גן ילדים ללא רישיון - סרט חובה לכל גננת והורה שילדו בגן

מתנות לגני ילדים

מבחר רב של מוצרים במחירים נוחים.
מתנות לגני ילדים
כל הזכויות שמורות Copyright © 2005
בניית אתרים ekdesign.co.il